Program | Pátek
PŘÍCHOD DIVÁKŮ | 16:30 – 17:00
ZAHÁJENÍ FESTIVALU | 17:00 – 17:20
první blok | 17:20 – 19:00

PROMÍTAČ
PROmítač
Nově nastupující promítač do kina s tradičním 35 mm filmovým pásmem si okamžitě svůj nenaplněný život vyplní vášní pro film. Promítáním doslova žije a nalézá v něm vše, co kdy postrádal – lásku, neštěstí, radost a plno dalších emocí. S přibývajícím časem si ovšem začne všímat klesající návštěvnosti kina. Snaží se o kino pečovat a udělat jej co nejpříjemnějším pro diváky. S blížícím se důchodovým věkem jeho kino neustále ztrácí pravidelné diváky, přesto se všemi silami snaží vyhrát nad úbytkem stálého publika.
Absolvent střední průmyslové školy sdělovací techniky – Panská nyní studuje na katedře divadelních a filmových studií na univerzitě Palackého v Olomouci. Kromě filmařiny se autor věnuje fotografii a kresby. Fascinuje ho vyprávění depresivní příběhů jednotlivců.

VISUALIZATION
Visualization
Visualization je nezávislý krátký hraný film a v roce 2023 dokončí týdenní promítání v metru The Academy (Oscar) qualifyings.
Abdolrahman Sarraei je íránsko-kurdský herec, scenárista, filmový režisér, filmový producent, prezident Kurdistan International Independent Film Festival, ASAA (Abdolrahman Sarraei Academic Awards), Golden Eyes, Muzzle a zakladatel společnosti M&R Pictures [USA]. Kvůli svým politickým aktivitám, které íránští představitelé považují za spolupráci na kontrarevoluční propagandě, se od roku 2019 nesmí vrátit do Íránu a od té doby je v exilu.

SMÍŘENÍ
Smíření
Dopad smrti na okolí je něco, o čem se již tolik nehovoří. Vyrovnávání se se smrtí blízkých osob je společností bráno jako samozřejmost. Smíření je ale proces, který bolí, trvá a nekončí vždy stoprocentním přijetím. Výpovědi pečovatelky, tvořící si vztahy s důchodci, chirurga, léčícího nevyléčitelné nemoci, a otce, vyrovnávajícího se se ztrátou dítěte při porodu, je toho jasným důkazem.
Jsme 3 spolužáci z maturitního ročníku SPŠST Panská. V tomto díle zkoumáme dopady smrti okolí na 3 jedince. Animaci k dokumentu jsme si vybrali, aby abstraktně dokreslila význam výpovědí. Zjistili jsme, že nemusíme pro respondenty pátrat daleko, ale jsou to právě naši nejbližší.

ZA OPONOU
za oponou
Situační komedie z divadelního prostředí. Tento hraný absolventský film vám jako divákům zprostředkuje vše co se může stát na derniéře divadelního představení. Ať je to milostný trojúhelník nebo zrušené představení. Jediné co vám mohu prozradit je, že produkční z toho rozhodně nadšená nebude. Proto jsem zvolila název Za oponou, protože každý člověk má takovou vlastní oponu za kterou rád skrývá co si nepřeje aby vyšlo na povrch. Právě při tomto filmu se vám naskytne jedinečná příležitost nahlédnout za oponu jak běžných řadových diváků, ba i dokonce herců.
Jsem tvůrkyně, která vytvořila svůj první audiovizuální projekt. To právě film Za oponou. Mám ráda hudbu a občasně zpívám (hlavně ve sprše). Moje nejoblíbenější barvy jsou černá, žlutá, červená a fialová. Jsem z Kladna a jsem jedináček. V životě je nejdůležitější je dělat co vás baví. Jděte si za svými sny! Myslím že jsem vás těmito informacemi znudila a vyčerpala. Děkuji za pozornost.


Chtěla jsem být baletkou
CHTěla jsem být baletkou
Krátkometrážní film Olekseje Melnyčenko a Matěje Havla je barvitým příběhem mladé slečny, která nesnese tlak společnosti a svého okolí. Film se snaží zapojit diváka do polemiky o percepci různých životních událostí, včetně smrti. Je vše špatné k něčemu dobrému? Je zdánlivě tragická smrt pro někoho naopak nejlepším východiskem?
Oleksej Melnyčenko, mladý autor kombinující animaci a film s důrazem kladeným na zvukovou složku filmu. Příběhy jeho filmů jsou často metaforické a na celkovém vyznění díla hrají vedlejší roli.


Moje prateta marie
moje prateta marie
Snímek Moje prateta Marie je časosběrný dokument o bolesti, radosti a naději mé pratety Marie Klvaňové. Její život není jednoduchý a vystavil jí mnoho překážek. Přes všechny se ale díky víře v Boha a dobrému srdci dokázala dostat. Žije sama se svou silně handicapovanou dcerou, o kterou se stará, a to ve velmi náročných podmínkách starého rozpadajícího se domu. Není to dlouhodobě zvladatelná situace a to se bohužel jednoho dne stane…
Ahoj, já jsem Michal Staněk. Pocházím z menšího města nedaleko Brna a tam také studuji. Aktuálně jsem ve 3. ročníku umělecké střední školy na oboru filmu a filmové tvorbě se tedy věnuji pouze přibližně 2-3 roky. Je to však má vášeň a každý viděný film mě něčím posouvá. Nejvíce imponuji ke kameře a hranému filmu, k čemu hodlám v budoucnu profesně směřovat. Budu se těšit na každé setkání a třeba si někdy pokecáme.


smysl života
SMYSL ŽIVOTA
Téma umělé inteligence mění životy nespočtu lidem a rozpoutává celosvětovou debatu nad samotnými otázkami našeho smyslu bytí. Se stejnými otázkami se vypořádává i hlavní hrdina příběhu Bernard, který touží po tom, být velkým scénáristou. Když ho však jeho kamarád upozorní na novou technologii, jež způsobuje to, že jeho profese se možná velmi rychle změní, začne upadat do existenciální krize. Vše navíc zkomplikují tajemné postavy z dalekého vesmíru, princezna a její robotí společník.

rybařina

čtvrtá místnost
Čtvrtá místnost
V roce 2039 je svět zahalený hustou smogovou mlhou, města jsou vybydlená a nikde ani náznak života. Dva průzkumníci v ochranných oděvech a s technologií nedaleké budoucnosti procházejí pozůstatky lidských obydlí a hledají jakoukoli naději pro budoucnost lidské rasy.
Adam Kůs je mladý režisér a scenárista, jehož tvorba se vyznačuje výraznou stylizací a žánrovostí. Se svým snímkem Malý orel vybojoval ocenění za nejlepší studentský film na festivalu Future Gate 2022. Jeho absolventský bakalářský film Šťastný Tom se pak dostal do užšího výběru studentských filmů nominovaných na cenu Magnesia 2021 a byl oceněn jako nejlepší studentský film na festivalu Book the Film 2022.

PAUZA | 19:00 – 19:15
DISKUZE | 19:15 – 19:45
PAUZA | 19:45 – 20:00
druhý blok | 20:00 – 20:40

pARABENY
PARABENY
Poklidné a obyčejné odpoledne se pro bohatou rodinu z kýčovitého předměstí změní v děsivý zážitek, když na jejich dveře zaklepou podomní prodejci kosmetiky Adam (Jiří Černý) a Sonia (Krystyna Pekala). Jejich zpočátku přátelské nabídky se v mžiku mění v patologickou potřebu vnutit své výrobky matce (Kateřina Janečková), dceři (Zuzana Novotná) a jejímu příteli (Šimon Holiš), až situace přerůstá z podlézavého vnucování ve strach o holý život všech tří obyvatel domu. Skutečné důvody a motivace uzurpátorů však teprve vyjdou najevo.
Michael Bukovanský narozen 8. 3. 1996
- Univerzita Palackého (filmová + televizní a rozhlasová studia) 2015-2022

KAPLAN
KAPLAN
Vězeňský kaplan Petr, který působí ve věznici jako psychická a morální podpora, se setkává s Josefem Procházkou, mužem, který zapříčinil smrt jeho dcery. Petr chce zjistit, zda Josef svého činu lituje a on mu tak může po devíti letech odpustit.
host jiří černý | 20:40 – 21:10
PAUZA | 21:10 – 21:30
třetí BLOk | 21:30 – 22:30

Konečná
konečná
Film o tom, když na cestě z párty usneš v noční tramvaji, probudíš se na konečný a hledáš cestu domů. Vlastně tě to ale nemrzí – spolu s tebou vystupuje z tramvaje holka tvejch snů. Konečně máš příležitost se s ní dát do řeči. Teď tě nemůže odmítnout, i kdyby chtěla – máte přece společnou cestu.
David Payne (1993, Praha) je absolventem režie na FAMU. Od dokončení svých studií se věnuje režii dětské tvorby na České televizi a trikové postprodukci, konkrétně compositingu vizuálních efektů. Má rád inteligentní sci-fi a fantasy a mimo film se zajímá i o počítačové hry. Můžete na něj narazit v jeho oblíbeném kině Aero.


Postoj Bojovníka

Konečná
Konečná
Práce výpravčího se může zdát jednoduchá a prvoplánová, avšak opak je pravdou. Co když se Antonínova rutina zhroutí na něčem, pro výpravčího tak všedním, jako je zastavení vlaku ve stanici? Osud si tak pohrává s jeho náladou, psychikou a životem. Koho by napadlo, že tato stanice bude Antonínova konečná…
Tvůrčí tým filmu byl složen z účastníků animačního tábora Aertěk, v rámci něhož vznikal film od scénáře až po postprodukci.


Romeo 16
Romeo 16
Romeo 16 má po hlídce, ale během zásahu u požáru je zalarmována.Tento krátký horor natočený ve falešné sekvenci záběrů diváka vtáhne do tísnivé a znepokojivé atmosféry, kterou zažívá Romeo 16 (krycí jméno psycholožky na telefonu) a její kolegové, když se účastní prvního zásahu u požáru. Tým se setká s dívkou, která se odmítá identifikovat a být převezena do nemocnice, což vyvolá děsivou situaci.
Studenti EMCACR (Escuela de Cine y Audiovisuales de Ciudad Real) ve věku 14 až 16 let. „Romeo 16“ je prvním akademickým krátkým filmem skupiny.


Ramy…?!
Ramy…?!
Ramy, dvacetiletý mladík trpící sociální fobií, se rozhodne přijmout pozvání svého jediného přítele Omara na narozeninovou oslavu v jeho domě, ale ve skutečnosti s pozváním souhlasí hlavně proto, aby měl možnost poznat Salmu, jednu z Omarových kamarádek, ale jakmile vstoupí do Omarova domu, začnou se dít události. Ztrapní se přede všemi, rozhodne se jít do koupelny, aby to napravil, a poté, co znovu získá odvahu, uslyší zvuk, jak někdo klepe na dveře koupelny, jakmile je otevře, zjistí, že tou osobou je Salma, takže opět ztratí důvěru v sebe sama a vrátí se ke svému napětí a nedokáže upoutat Salminu pozornost poté, co vyjde z koupelny a vydá se hledat Omara Najde ho integrovaného s účastí na oslavě, cítí, že do tohoto světa nepatří, a tak se rozhodne odejít a vrátit se do své izolace.
Hamdy Wahba je ambiciózní filmař žijící v egyptské Alexandrii. Pracuje jako producent, scenárista, provozní ředitel a střihač. Rád také vypráví příběhy jako vizuální designér živých koncertů. Hamdy studoval filmovou tvorbu na Jezuitské filmové škole v Alexandrii v letech 2021/2022, na některých filmech pracoval jako na školních projektech a zúčastnil se také filmových táborů a různých filmových workshopů. Hamdy také studoval herectví na Alexandrijské divadelní škole v roce 2017, poté v roce 2018 pracoval Jako asistent hereckého trenéra zejména „Metodického herectví“, proto je zamilovaný A má poměrně dost dobré zkušenosti s filmy zaměřenými na postavy.


MINE
MINE
Dvě kamarádky si rychle uvědomí, že nádherný náhrdelník, který dostaly zdarma, je možná stál mnohem víc, než kdy čekaly…
Pro své bohaté nadání je označována za „renesanční dívku“. Sedmnáctiletá Esabella A.K. Stricklandová je několikanásobně oceněná režisérka a scenáristka, oceňovaná herečka, moderátorka a spisovatelka. Esabella je také umělkyní a influencerkou generace GenZ z Vancouveru, BC. Je mladým, neokoukaným talentem, který je obhájkyní neurodiverzity a posilující osobností proti šikaně prostřednictvím umění.


utopenec
utopenec
Kamarádi Andrej a Jakub jsou spolu na malé sešlosti s kamarády, když se Jakub rozhodne navštívit dívku se kterou si už chvíli píše na tinderu. Prosí tak Andreje o klíčky od auta, pod příslibem, že se do hodinky vrátí… ten nakonec svolí.Když Jakub přijede, něco se mu zcela nezdá, ale nechává se dívkou, Alicií vést. Hodinka je ta tam a Jakub pořád nikde. Co teď? Andrej se rozhoduje vydat se pátrat po Jakubovi a svých klíčích od auta. Co se bude odehrávat dál a kdy do děje vstoupí titulní utopenec?
Sebastian Fiala je mladý režisér a scénárista, který uvádí svůj krátkometrážní snímek „Utopenec“. Vytvořil již pár krátkých filmů, ve kterých je patrný vlastní autorský styl. Jeho filmy často překvapují groteskní nadsázkou a nebojí se ani kontroverzních témat.
DISKUZE | 22:30 – 23:00
KIno náročného diváka

The Walz of a Lonesome Pigeon
The Walz of a Lonesome Pigeon
Pohádka o životě, smrti a roztažení křídel. Poté, co se Cecilie stane svědkem nárazu ptáka do okna, začne si všímat proměny svého těla. Začne se jí loupat kůže a ze zad jí začnou vyrůstat malá pírka. Uletí, nebo skončí jako ten nebohý ptáček…
Jack Cosgriff (19) je experimentální hororový filmař z Denveru a nyní studuje na pražské filmové škole. Jeho filmy připomínají sledování varovné psychedelické VHS. Jsou to surrealistické noční můry ohýbající čas, realitu a vnímání. Své filmy zpracovává pomocí různých médií a často je natáčí na videokamery VHS z 80. let. Jack vytváří své filmy tak, že se zabývá svými největšími obavami a abstraktně je zobrazuje v podivných vizích.

Of Light and of Breath
Of Light and of Breath
Den postupně stoupá. Objevuje se slunce, les se probouzí. Postupně se objevují zvířata a člověk se zve do tohoto parku v Ile-de-France. Těla se křižují, procházejí se, uprostřed zvukové a světelné show. O světle a dechu nás zavede do zážitku lesa, procházky, kde člověk už není hlavní postavou.
Théo Michel se narodil v roce 1998 v pařížském regionu. Absolvoval první stupeň magisterského studia na Sorbonne Nouvelle, kde se věnoval výzkumu steadicamu a výkonu těla. Poté nastoupil na magisterské studium dokumentárního filmu a vizuální antropologie na univerzitě v Nanterre a podnikl výzkum na téma les a film. Na průsečíku těchto dvou magisterských studií absolvoval školení třídy rovných příležitostí na ENS Louis Lumière. Od střední školy se podílí na různých projektech, které uspokojují jeho touhu po obrazech: krátké hrané nebo dokumentární filmy, zachycování pořadů, klipy, jeho vášní je fotografování. Právě dokončil svůj první krátký film s názvem O SVĚTLE A DECHU, elegickou a citlivou procházku lesem v Ile-de-France, a v současné době dokončuje svůj druhý krátký film s názvem TERRAIN DE JEU, film natočený z okna jeho bytu, v němž oživuje své vzpomínky na dětství.


LARVA
LARVA
Když dívka sleduje reklamu na nejnovější výrobek, nemůže si pomoct a musí si ho dopřát. Zejména uprostřed stále většího zapojení médií do našich životů se lidstvo ocitlo v situaci, kdy nese drtivou tíhu života „konzumní optikou“. Tato vysilující materialistická posedlost, kterou jsme nyní propleteni, však vedla k tomu, že jsme se my, spotřebitelé, stali obětí vlastní spotřeby. Už to není dokonalá romance mezi člověkem a předmětem; místo toho je to předmět, který konzumuje.


Nature vs Nurture
Nature vs Nurture
Experimentální film o přírodě a industriálním světě prostřednictvím porovnávání a kontrastování zvuku a obrazu.


DEFEKT
DEFEKT
Krátký film Defekt se skládá z pěti souvisejících kapitol rozdělených do 12 částí, které se promítají v průběhu celého filmu. V podstatě zkoumá myšlenku, že pokud se něčeho snažíme zbavit silou, nemá to tendenci dopadnout dobře. Dále pojednává o lidech a jejich celoživotním hledání, přičemž jeho výsledek je často na dosah ruky. Navíc ukazuje, že pokud je dítěti ublíženo v raném věku, trauma se nese celým jeho životem. Defekt využívá symboliku k umocnění lidských emocí a metaforu k přirovnání melancholie k ledu, který je křehký a chladný, ale také dosažitelný.


Eufemismy v animovaném díle Jana Švankmajera – Fyzická láska

3 růže
3 růže
Krátký příběh jehož hlavním tématem je milostný trojúhelník, aneb když do přátelství, mezi třemi lidmi, vstoupí láska.
Po odmaturování na Panské jsem se rozhodl jít studovat filmovku do Písku, obor kamera. To je mé primární zaměření, ale zároveň v sobě mám i nějaké ty režisérské tendence a chuť mít vše pod kontrolou od začátku do konce. A díky tomu vznikl tento snímek.


DEZOLÁT
DEZOLÁT
Dezolát je krátkometrážní tříminutový snímek. Film se mi těžko řadí do konkrétního žánru, ale myslím si, že nejblíže má do experimentálního. Ve filmu se vyskytuje velmi jednoduchá dějová linka, která je zasazena do fiktivního prostředí. Hlavním aspektem je dramatická situace, kdy je postava sama sobě překážkou. Film se prezentuje jako snový, schizofrenní a znepokojující. Přestože obsahuje jednoduchou zápletku, tak v sobě nese spoustu motivů či myšlenek, které by z filmu mohly vzejít. Snažil jsem se film přednést metodou ledovce, tedy že pro každého diváka může být film o něčem jiném a každý divák na základě předloženého materiálu musí sám odhalit hodnoty a poselství filmu. Cítím, že se ve filmu zobrazují myšlenky mého minulého já. Tento snímek je pro mě tedy vypsáním se a ulevením si od doby minulé.
Moje jméno je Matouš Cardal, je mi 17 let a studuji na SPŠST obor Filmová a televizní tvorba. Baví mě tvořit a filmový jazyk je mi nejbližším prostředkem pro sebevyjádření . Věnuji se především psaní a režii, ale každý filmový aspekt je pro mě zábavný. Inspiraci se snažím čerpat především ze světa kolem mě a z životních zkušeností. Nejradši se věnuji tvorbě o vnitru člověka a o společnosti. Fascinuje mě podvědomí, psychologie a celkově pohledy různých lidí na stejný svět. Libuji si v zobrazování kontrastů a jejich společného fungování. Snažím se poukázat na přehlížené hodnoty, které mi přijdou důležité. Své úvahy a myšlenky se snažím přednést ve formě co nejvíce srozumitelné pro ostatní i když je to občas velmi těžké. Tužka a papír mi vždy pomáhala pochopit a zvládat sám sebe. Je to pro mě něco jiného než pohledět do očí svému odrazu v zrcadle. Psaní pro mě bylo vždy hlubším a detailnějším odrazem mého já. Převádění písmen do filmového jazyka mě neskutečně baví a je to věc, která mi pomáhá myšlenky zobrazit v jiném, dalším světle. Tvoření mě naplňuje a pomáhá mi zvládat svět kolem.

proicere
proicere
Přátelství? Láska? Nebo pouhá touha po někom, kdo vyléčí naše šrámy na duši? Když se uzavřeme a své vlastní nedostatky promítáme do toho druhého, můžeme být vůbec šťastní?
Veronika Wierer Vaňková se narodila sklonku roku 2004 v Praze. Při studiu na gymnáziu začala psát krátké scénáře a o jedněch jarních prázdninách přesvědčila svou kamarádku, aby jí pomohla natočit takový experiment, a tak vznikla autorčina prvotina- Proicere. Necelý rok po Proicere natočila autorka druhý krátkometrážní film, Anežka.

NATURE ATTACK
NATURE ATTACK
Pták se rozhodne lovit cvrčky, ale jeho přechod bude složitější, než čekal.
V roce 2012 jsem přijel z Ukrajiny do Francie, kde jsem spojil svou lásku ke stavitelství a režii s láskou k filmu. Dnes se jako mladý student neúnavně a s veškerou energií snažím realizovat relevantní projekty. V návaznosti na své zkušenosti a také na aktuální témata, propojující ekologii, pracovní podmínky, mezinárodní konflikty, vše se snažím hledat nové formy v realizaci.

a CLOSE SHAVE
A CLOSE SHAVE
Při holení nohou objeví jistý člověk svět, o kterém předtím neměl tušení.
